Złota polska jesień oraz oszałamiające barwy lasu to idealna pora i wymarzona sceneria na szkolne wyprawy.

Cykl tegorocznych zajęć terenowych z geografii rozpoczęły najstarsze klasy. Jako cel inauguracyjnej  wyprawy obraliśmy szczyt Piotrusia. Punktem startowym było pole biwakowego na Stasianie. Stąd udaliśmy się ścieżką dydaktyczną wzdłuż przełomowego odcinka Jasiołki przeciskającej się między masywami Ostrej i Piotrusia. Pokonywaliśmy kolejne przystanki obserwując rożne typy naturalnych leśnych kompleksów: łęgu, grądu i jaworzyny górskiej. Rozpoznawaliśmy cenne i unikatowe gatunki roślin będące wizytówką zwiedzanego przez nas rezerwatu, tj. smotrawy okazałej witającej nas od samego wejścia na ścieżkę, osobliwego języcznika zwyczajnego czy też miesiącznicy trwałej mieniącej się w promieniach słońca i szeleszczącej na wietrze jak judaszowe srebrniki. Mijaliśmy również ślady życia dawnych mieszkańców tych terenów krocząc pozostałościami dawnej łemkowskiej drogi. Sfotografowaliśmy bogatą kolekcję jesiennych grzybów oraz lśniących i leniwie poruszających się salamander plamistych.

Po wyjściu z terenu rezerwatu nasze kroki skierowaliśmy na żółty szlak turystyczny biegnący na szczyt Piotrusia i dalej do Zawadki Rymanowskiej, przez trzy szczyty Góry Cergowej do Dukli. Już na wejściu do lasu minęliśmy ciężki sprzęt do zrywki i zwózki beskidzkiego drewna. Pozostawiły one po sobie głębokie koleiny na leśnej drodze.

Im wyżej się wspinaliśmy, tym las stawał się piękniejszy. Pojawiły się omszałe wychodnie piaskowców a niekiedy strome urwiste ściany skalne. Na szczycie zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia. Po chwili odpoczynku ruszyliśmy przepiękną trasą w stronę Zawadki. Wychodząc z lasu natknęliśmy się jeszcze na dawny cmentarz łemkowski porośnięty ciemnozielonym barwinkiem.