Pedagog szkolny informuje

Godziny pracy:


DO OBEJRZENIA

https://www.medexpress.pl/uploads/files/20200315-121750-dzieci-koronawirus-poradnik.pdf

Ciekawe strony:

Proponujemy ciekawe strony, gdzie można znaleźć mnóstwo propozycji kolorowanek, zabaw, gier, bajek, piosenek, które można wykorzystać podczas wspólnie spędzanego czasu z dziećmi w domu. Zapraszamy do odwiedzenia stron i rozwijania zdolności dzieci.

https://mojedziecikreatywnie.pl/

https://www.e-kolorowanki.eu/

http://www.kolorowe-obrazki.pl/

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom

http://www.origami.art.pl/

http://www.zyraffa.pl

STRONY EDUKACYJNE:

Zachęcamy do korzystania ze stron edukacyjnych. Wybrałyśmy dla Was te najciekawsze:

http://pisupisu.pl/

http://www.dyktanda.net/

https://www.matzoo.pl/

https://lektury.gov.pl/

http://www.wierszedladzieci.pl/

http://www.planetaenergii.pl/

http://www.anglomaniacy.pl/

https://www.duolingo.com/pl

http://www.matematykadladzieci.pl/




DYSLEKSJA:


Dla uczniów z trudnościami w pisaniu polecamy  dyktando w dziesięciu punktach.

Dyktando w 10 punktach – z komentarzem ortograficznym

Opr.: prof. dr hab. Marta Bogdanowicz

  1. Umów się z dzieckiem, że codziennie będziecie robić dyktando obejmujące 3 zdania. Wymyślcie wspólnie nagrodę po każdym tygodniu pracy.
  2. Zaznacz w książce dziecka 3 zdania i przeczytaj na głos pierwsze zdanie.
  3. Dziecko powtarza zdanie i omawia pisownię każdego wyrazu (podaje zasady pisowni).
  4. Dziecko zapisuje zdanie (podobnie postępuje z następnymi zdaniami).
  5. Dziecko samodzielnie sprawdza cały napisany tekst.
  6. Dorosły sprawdza tekst. Jeżeli znajdzie błędy, podaje ich liczbę.
  7. Dziecko ponownie sprawdza tekst z pomocą słownika ortograficznego.
  8. Dorosły sprawdza poprawiony tekst. Jeżeli nadal są błędy, wskazuje tekst, z którego dyktował zdania.
  9. Dziecko porównuje napisany tekst ze wzorem i ostatecznie poprawia błędy.
  10. Dziecko opracowuje błędnie napisane wyrazy (np. podaje zasady pisowni, wyrazy pokrewne, odmienia wyraz przez przypadki, wymienia na inne formy).

Ćwiczenie “dyktando w 10 – punktach” ma:
1. Utrwalić znajomość zasad pisowni.
2. Wytworzyć nawyk stałego przywoływania zasad ortograficznych podczas pisania.
3. Wytworzyć nawyk stałego sprawdzania napisanego tekstu, a więc poczucie ODPOWIEDZIALNOŚCI za napisany tekst.

Przygotowała

Maria Martowska



INFORMACJE RÓŻNE

Grafomotoryka

Grafomotoryka to najprościej rzecz ujmując umiejętność rysowania, pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowują dziecko do nauki pisania.

Wykonując ćwiczenia grafomotoryczne, należy zwracać uwagę na :

–  napięcie mięśniowe, czy  jest odpowiednie, czy dziecko nie trzyma przyborów piszących zbyt lekko, zbyt mocno,

– prawidłowy sposób trzymania ołówka, długopisu, pomocne stają się ołówki, kredki o kształcie trójkątnym, lub specjalne nakładki,

– to, czy dziecko pisze od strony lewej do prawej,

– nigdy nie wolno zmuszać dziecka leworęcznego, by pisało prawą ręką,

– to, aby  pracować spokojnie, bez pośpiechu,

– nie wolno krytykować dziecka, by nie zniechęcić go do nauki.

Na rozwój manualny wpływa ogólny rozwój fizyczny dziecka, dlatego  nie należy zabraniać  mu biegania, wspinania się, czołgania, skakania na skakance, jazdy na  rowerku, rolkach, hulajnodze, czynności samoobsługowych: wiązania butów, zapinania guzików, mycia się, ubierania, nawet jeśli ma z tym problem.

W jaki sposób możemy  w domu usprawnić grafomotorykę dzieci?

(przykłady czynności)

  • zgniatanie i rozgniatanie serwetek,
  • zwijanie gazety w kulki (rzucanie nimi do celu),
  • praca z plasteliną, modeliną,
  • modelowanie w glinie,
  • lepienie figurek z masy solnej
  • wycinanie i wydzieranie,
  • kalkowanie,
  • kolorowanie obrazków o zaznaczonych konturach,
  • kopiowanie rysunków,
  • wyszywanie,
  • nawlekanie koralików, makaronu na sznurek
  • majsterkowanie,
  • rysowanie kredkami, węglem, pisakiem, kredą,
  • malowanie farbami,
  • malowanie palcami,
  • kreślenie linii pionowych i poziomych po śladzie i samodzielnie,
  • łączenie liniami punktów,
  • składanie origami,
  • rysowanie po śladzie,
  • rysowanie oburącz.

przygotowała

Maria Martowska


Apel Dziecka wg. Janusza Korczaka pedagoga, pediatry, pisarza,
prekursora walki o prawa dziecka

 Niepsuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.

  1. Nie obawiaj się postępować wobec mnie twardo i zdecydowanie. Ja to wolę, bo to mi daje poczucie bezpieczeństwa.
  2. Nie pozwól mi ukształtować złych nawyków. Ufam, że ty mi pomożesz wykryć je w zarodku.
  3. Nie rób tak, abym czuł się mniejszym niż jestem. To jedynie sprawia, że postępuję głupio, aby wydawać się dużym.
  4. Nie karć mnie w obecności innych. Najbardziej mi pomaga, gdy mówisz do mnie spokojnie i dyskretnie.
  5. 6. Nie ochraniaj mnie przed konsekwencjami. Potrzebne mi są również doświadczenia bolesne.
  6. Nie rób tak, abym swoje pomyłki uważał za grzechy. To zaburza moje poczucie wartości.
  7. Nie przejmuj się zbytnio gdy mówię: „Ja cię znienawidzę”. To nie ciebie nienawidzę, ale twojej władzy, która mnie niszczy.
  8. Nie przejmuj się zbytnio moimi małymi dolegliwościami. One jednak przyciągają twoją uwagę, której potrzebuję.
  9. Nie zrzędź. Jeżeli będziesz tak robił, to będę się bronił przez udawanie głuchego.
  10. Nie dawaj mi pochopnych obietnic, bo czuję się bardzo zawiedziony, gdy ich później nie dotrzymujesz.
  11. Nie zapominaj, że nie potrafię wyrazić siebie tak dobrze, jak bym chciał. Dlatego też niekiedy mijam się z prawdą.
  12. Nie przesadzaj, co do mojej uczciwości. To mnie krępuje i doprowadza do kłamania.
  13. Nie zmieniaj swych zasad postępowania ze względu na układy. To wywołuje we mnie zamęt i utratę wiary w ciebie.
  14. Nie zbywaj mnie, gdy stawiam ci pytania. W przeciwnym wypadku zobaczysz, że przestanę cię pytać, a informacji poszukam sobie gdzie indziej.
  15. Nie mów mi, że mój strach i obawy są głupie. One są bardzo realne.
  16. Nigdy nawet nie sugeruj, że ty jesteś doskonały i nieomylny. Przeżywam bowiem zbyt wielki wstrząs, gdy widzę, że nie jesteś taki.
  17. Nigdy nawet nie myśl, że usprawiedliwianie się przede mną jest poniżej twojej godności. Uczciwe usprawiedliwianie się wzbudza we mnie nadzwyczajną serdeczność ku tobie.
  18. Nie zapominaj, że lubię eksperymentować. Nie zabraniaj mi eksperymentować, gdyż bez tego nie mogę się rozwijać.
  19. Nie zapominaj jak szybko rosnę. Jest ci zapewne trudno dotrzymać mi kroku, ale proszę cię – postaraj się
  20. Nie bój się miłości. Po prostu mnie kochaj takiego, jaki jestem.

Przygotowała M.Martowska


Jak skutecznie uczyć się? Rady dla ucznia.

– Postaw sobie za cel naukę i wytrwaj w tym postanowieniu. Możesz wyznaczyć sobie jakąś nagrodę za wykonaną pracę.
– Robienie notatek to połowa sukcesu. Ułatwiają one późniejszą powtórkę materiału. Jeśli przeczytasz tekst, przeanalizuj go a następnie wypisz najważniejsze zagadnienia i objaśnienia. Pamiętaj, że notatki mogą zawierać znaki graficzne i skróty myślowe, które tylko Ty zrozumiesz.
– Powtarzaj często przyswojone już wiadomości. Przypominaj sobie zrobione wcześniej notatki, przeglądaj je, czytaj. Ułatwi Ci to usystematyzować wiedzę
i przyswoić.
– Lepiej zapamiętasz to, co Cię interesuje, niż nudne tematy. Ucz się na zasadzie skojarzeń (nawet tych śmiesznych), próbuj połączyć tekst z jakimś obrazkiem, który ułatwi ci zrozumienie nowego zagadnienia. Możesz wykonywać rysunki pomocnicze. Ucząc się, staraj się kojarzyć nową wiedzę z tą, którą już posiadasz. Warto jest wzbudzić w sobie zainteresowanie nauką.
– Ucz się wszystkimi zmysłami. Używaj słuchu, wzroku i dotyku – czytaj
z uwagą, głośno powtarzaj, pisz, rysuj. Czytając tekst, wybieraj ważne informacje i zaznaczaj je (podkreślaj), rób notatki, powtarzaj własnymi słowami. Najłatwiej zapamiętuje się początek i koniec, środek już znacznie trudniej.
– Wybieraj czas nauki najlepszy dla Ciebie. Co 30-45 minut rób sobie 5-, 10-minutowe przerwy na napicie się, zrobienie kilku skłonów lub przysiadów, posłuchanie muzyki.
– Dbaj o ład i porządek na biurku i w swoim pokoju.
– Zawsze sprawdzaj, co należy zrobić na następny dzień, a co może jeszcze poczekać. Pamiętaj przy tym, aby uczyć się systematycznie i nie odkładać pracy na później.
– Dobrze jest żebyś powtarzał materiał już tego samego dnia, ponieważ aż 80% wiadomości zapominamy w trakcie pierwszych 24 godzin od ich usłyszenia.
– Odrabiając prace domowe, staraj się zaczynać od zadań łatwych, potem przechodź do trudniejszych, na koniec zostaw sobie najłatwiejsze.
– Proś kogoś starszego lub przyjaciela, gdy zauważysz, że nie dajesz rady.
– Pracuj systematycznie pamiętając, że każdy organizm potrzebuje wypoczynku, aby być gotowym na nowe wyzwania, jakie przynosi nauka.

Powodzenia

Przygotowała

Katarzyna Opałka


Grajmy z dziećmi w gry planszowe

Gry planszowe to jedna z najbardziej popularnych aktywności i zabaw przeznaczonych zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Zaletą gier jest to, że posiadają walory edukacyjne
i rozrywkowe np. szachy, warcaby, memory. Warto zachęcać swoje dzieci do spędzania czasu razem, grając w nieraz ,,zapomniane” gry, bo jest to wspaniała alternatywa dla telewizji czy wielu godzin spędzanych przed grami komputerowymi.

Warto pokazywać swojemu dziecku różne formy rozrywki. Książka, karty, zabawy konstrukcyjne, puzzle – każde z nich może być przez dziecko doskonale przyjęte i nieść wiele korzyści, jeśli tylko zostanie przedstawione w odpowiedniej formie i do niego dostosowane.

Dzieci uczą się współzawodnictwa, zasad wspólnej zabawy a także panowania nad emocjami w sytuacjach, kiedy się wygrywa lub przegrywa. Konkurowanie pomiędzy członkami rodziny uczy dzieci zachowań tak bardzo przydatnych w życiu codziennym.

Różnego rodzaju gry pomagają dziecku opanować sztukę planowania, przewidywania, przyjmowania strategii, konsekwencji podejmowanych swoich działań. Gry tego rodzaju to bardzo dobry trening pamięci, który pozwoli na przygotowanie się dziecka do czasu poświęconej nauce.

Gry planszowe uczą dziecko odczytywać fakty, zachęcają do główkowania
i poszukiwania najlepszych rozwiązań a także rozwiązywania problemów, których w toku rozwoju dziecka pojawi się ich coraz więcej. Uczą one nie tylko jak rozmawiać z rodzicami, ale również jak skutecznie porozumiewać się ze swoimi rówieśnikami.

Największą zaletą wspólnie spędzanego czasu przy grach planszowych jest czas spędzony w gronie rodziny, porozmawiania o sukcesach a także problemach
i rozterkach. W trakcie zabaw, które łączą w sobie wiele umiejętności, rodzic ma także możliwość sprawdzenia, jak przebiega rozwój swojego dziecka i jak reaguje w różnorodnych sytuacjach. To ważny czas, który na pewno wpłynie pozytywnie na relacje, ale także na dziecko i rodzica.

Ps.

Zachęcamy dzieci i ich rodziców do tworzenia własnych gier.

Złączcie kilka kartek (duży format gry) i narysujcie własne akcje na polach (można sugerować się innymi grami), wymyśl zadania, które urozmaicą grę. Zadania mogą być proste: podskocz na jednej nodze pięć razy, zrób dziesięć przysiadów. A może kreatywne: narysuj jakieś zwierzątko, wymyśl rymowankę o pogodzie, itp.

Potrzebna będzie kostka do gry i kilka pionków (małe figurki lub cokolwiek co znajdziesz w domu).

Życzę miłej zabawy.

Przygotowała

Katarzyna Opałka