images.jpg Wydawać by się mogło, że otaczający nas świat jest mały i szybko się kurczy. Dzięki postępowi miejsca, które jeszcze kilka lat temu były bardzo odległe i półlegendarne są dziś na wyciągnięcie ręki. Może się nam wydawać, że jeśli chcemy obejrzeć ciekawe zamki to musimy udać się nad Loarę, jak budowle z duszą to jedynie Tadż Mahal. Jednak to są tylko i wyłącznie pozory. Tak naprawdę miejsca niezwykłe, czekające na swoich odkrywców są na wyciągniecie ręki, w każdym powiecie i każdej gminie. Nie musi to być od razu bursztynowa komnata czy złoty pociąg, ale może być ukryta butelka z ważnymi dokumentami, kosztowności zamurowane w kościele, sztandar pułkowy zaszyty w wałku tapczanu – to autentyczne znaleziska z ostatnich lat. W każdym powiecie działy się historie, które nadawałyby się na scenariusze przygodowych filmów.

Trzeba pamiętać, że każdy ma szansę dokonywać sensacyjnych odkryć. Naprzeciwko temu wyszedł Ruch Programowo-Metodyczny „Liga Odkrywców”, który jest najnowszym ruchem programowo-metodyczny funkcjonującym w ramach Związku Harcerstwa Polskiego. Ma charakter ogólnopolski, zajmuje się odkrywaniem i promowaniem dziedzictwa narodowego oraz wychowaniem obywatelskim. W ramach Ligi Odkrywców w roku 2015/2016 realizowany był „Czasu Odkrywców”, do którego przystąpiły gromady zuchowe, drużyny harcerskie, drużyny starszoharcerskie, drużyny wędrownicze, klubu i kręgi oraz drużyny wielopoziomowe, czyli sporo ponad 3000 zuchów, harcerzy, harcerzy starszych, wędrowników i instruktorów ze wszystkich chorągwi ZHP z całej Polski. Łącznie zgłosiło się 237 jednostek harcerskich ze wszystkich poziomów. Również nasza drużyna jako jedna z 14 jednostek organizacyjnych z Województwa Podkarpackiego zgłosiła się do „Czasu Odkrywców”. Wśród naszej grupy metodycznej w Polsce rywalizowało łącznie 139 drużyn harcerskich. Mieliśmy do wyboru 10 misji, z czego do realizacji wybraliśmy 5 zadań, tj.:

  1. questing – system krótkich bezobsługowych gier terenowych, opartych o zestaw poleceń, które prowadzą uczestnika z punktu do punktu, urozmaicając mu drogę nieskomplikowanymi zagadkami. Quest to idealne rozwiązanie dla turysty, który ma niewiele czasu i nie ma ochoty na wertowanie przewodników, a chce choćby pobieżnie zapoznać się z atrakcjami turystycznymi wybranej miejscowości. My stworzyliśmy questing po Dukli pt. „Tajemnice dukielskie – poznając nieznane”, który jest dostępny w Transgranicznej Informacji Turystycznej.
  2. fotografia – w ramach zadania poznajemy podstawy sztuki fotografowania i wykonujemy zdjęcia obiektów zabytkowych, które chcemy pokazać światu.Wyróżnione fotografie trafią do serwisu mapowego w rządowym portalu e-Zabytek, pozostałe będą zamieszczone w Panoramio.com
  3. przewodnik – zadanie polegało na opracowaniu audio- lub wideoprzewodnika po wybranym miejscu i opublikowaniu go w taki sposób, by był dostępny dla turystów. Nasza drużyna zdecydowała się na wideoprzewodnik po Dukli, który znajduje się pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=kc51rnsuh0o
  4. otwarte zabytki – otwartezabytki.pl to serwis koordynujący społeczny monitoring zabytków, oparty na zasadzie crowdsourcingu – każdy, kto ma ochotę się w tym sprawdzić, może „prześwietlić” wybrany zabytek, sprawdzając jego obecny stan i wskazując ewentualne zagrożenia, sporządzając plany i szkice, dokumentację fotograficzną lub filmową, badając przeszłość obiektu i związane z nim legendy, a następnie podzielić się tą wiedzą z innymi, publikując zdobyte materiały w serwisie internetowym.
  5. legendy miejskie – są to opowieści, które chętnie powtarzamy, choć wiemy, że raczej nie mają wiele wspólnego z prawdą. Zaczynają się od trywialnej plotki, nadinterpretacji faktów albo od zwykłego żartu. A potem lotem błyskawicy obiegają całą społeczność i trwają przez pokolenia, odświeżane i przypominane przy różnych okazjach. Po angielsku na takie opowieści mówi się urban legends, w tłumaczeniu na polski to „Legendy miejski„, jednak nie muszą być związane tylko z miastem. Zadanie polegało na stworzeniu w środowisku legendy miejskiej, która przybliży mieszkańcom ciekawe miejsce w okolicy, wybitną postać, ważne wydarzenie czy zjawisko. My zdecydowaliśmy się na połączenie podziemnych korytarzy w Dukli z wydarzeniami II Wojny Światowej, i tak powstałą nasza legenda o duchu Janka Nowaka, któa można zobaczyć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=HcICPu67zRA

W klasyfikacji ogólnej spośród 237 jednostek z Polski nasza drużyna zajęła 2 miejsce, natomiast spośród 139 drużyn harcerskich zajęliśmy pierwsze miejsce. Biorąc pod uwagę, że działamy od kwietnia 2015 r. jest to ogromny sukces. Ale nie jest to najważniejsze. Dla nas najważniejsze jest to, że podjęliśmy wyzwanie, przez kilka ostatnich miesięcy wykonywaliśmy kolejne zadania i misje, dzięki temu nie tylko uczyliśmy się nowych rzeczy (np. pracy w programie filmowym tworząc wideprzewodnik po Dukli, czy legendę o bohaterskim żołnierzu Janku Nowaku) czy współpracy pomiędzy sobą i zastępami, ale i poznawaliśmy nasze silne i słabe strony, musieliśmy przełamać tremę przed kamerą czy nauczyć się poruszać na nieznanych do tej pory stronach internetowych. Cieszymy się, że nasza drużyna podjęła wyzwanie, udało się nam zdobyć miano Drużyny Odkrywców i niecierpliwie czekamy na kolejne zadania w drugim etapie zmagań.

Z harcerskim pozdrowieniem Czuwaj,
Justyna Zimny-Frużyńska
Drużynowa 6 DH ISKRA z Dukli