Koniec września to idealna pora na piesze wędrówki. Korzystając ze słonecznej aury w dniu

28 września wyruszyliśmy wraz z opiekunami na pobliski szlak turystyczny Olchowiec –

Baranie – Huta Polańska. Celem naszych zajęć było poznanie walorów przyrodniczych,

kulturowych i historycznych regionu Dukielszczyzny.

Po dotarciu do Olchowca skierowaliśmy swe kroki do zabytkowej greckokatolickiej Cerkwii

Przeniesienia Relikwii św. Mikołaja, wysłuchaliśmy informacji o miejscu naszej wyprawy z

ust przewodnika Pana Bogumiła, zorientowaliśmy mapy a potem zrobiliśmy pamiątkowe

zdjęcie na kamiennym mostku. Następnie podążyliśmy fragmentem ścieżki przyrodniczo-

historycznej „Olchowiec”. Po chwili dotarliśmy do Muzeum Kultury Łemkowskiej. Przy

starej, drewnianej chyży usłyszeliśmy wiele ciekawostek o dziejach dawnych mieszkańców

tych terenów oraz o elementach ich ludowej kultury.

Kierując się na południe szybko dotarliśmy do bukowego lasu. Po dwóch pokonaliśmy

najbardziej stromy etap wspinaczki. W drodze na Baranie zbieraliśmy napotkane grzyby.

Wkrótce dotarliśmy na sam szczyt na wysokość 754 m n.p.m.. Tutaj na ławeczkach pod wiatą

i wokół miejsca na ognisko kanapki smakowały nam wyśmienicie. Półgodzinny postój

zregenerował nasze siły więc ruszyliśmy na zachód niebieskim granicznym szlakiem w stronę

Przełęczy Mazgalicy, a stąd żółtym szlakiem w stronę Huty Polańskiej. Po półgodzinnym

marszu dotarliśmy do kamiennego kościółka

pw. św. Jana z Dukli i św. Huberta.

Odpoczywając na kamiennych murkach i schodkach, ogrzewani promieniami słońca,

wysłuchaliśmy opowieści przewodnika o burzliwych losach miejscowości i jej świątyni. Z

kościółka udaliśmy się do ośrodka agroturystycznego Hajstra skąd zabrał nas autokar do

Dukli.

Sprzyjająca pogoda, uroki pleneru oraz swobodna atmosfera, to przepis na udane lekcje o